torsdag den 5. maj 2011

Befrielsens lys

Vi havde tændte stearinlys i vinduet i går for at mindes befrielsen. Godt nok fra en krig vi aldrig selv har oplevet. Men både min far og min morfar var aktive frihedskæmpere. Faktisk mødte mine forældre hinanden, da min mor hjalp min far med at få flyttet våben fra en anden frihedskæmper, som var blevet "stukket".

Så i mit barndomshjem har vi altid haft lys i vinduerne 4. maj. Jeg husker, hvor spændende, men også andægtigt det var, når jeg fik lov at stryge tændstikken og tænde lyset i køkkenvinduet. Jeg husker, hvor smukt det så ud, når man kiggede ned ad vejen og så tændte stearinlys i alle lejlighederne. MEN jeg husker også, mine forældres alvorlige miner, når minderne om det, der gik forud for befrielsen indfandt sig. For selv om der opstod sød musik mellem mine forældre, var det en tid med mange grimme oplevelser.
Published with Blogger-droid v1.6.8

Ingen kommentarer: